Hvem dikterer dine indkøb, dig selv eller omgangskredsen?
For den mærke orienterede forbruger betyder det rette mærke mere end noget andet, blev de bedt om at prioritere ville de sætte navnet på produktet højere end funktion og design.
I villakvarteret er det weber grill tyraniet der hersker, det er desværre blevet så almindeligt at man nærmest forventer at alle automatisk køber en Weber grill uden at skelne til hverken pris eller egne ønsker.
Kommentarer fra naboerne som fx, “Nu har I vel styr på Weber grillen” er desværre ofte forbundet med en vis alvor, der ligger en forventning om at dette husalter indkøbes som en del af indvielses ritualet for de særligt udvalgte.
Weber kulturen og dens ensretning ses tydeligt i indkørslerne hvor der er nul prestige i de driftsikre japanske biler, men istedet skal der helst stå VW eller Volvo på bagsmækken, og naturligvis i de samme mørke og sølvgrå nuancer. Man tillægger mærker som fx VW Passat urealistiske og uholdbare værdier, glemmer de reelle fakta fra AutoIndex, og lader hånt af de få der tør at foretage et individuelt valg. Bilen opleves som en markør for personen bag rattet, køber du en af de populære modeller signalerer du at du er med i flokken.
Lad ikke andre bestemme dine indkøbsvaner – brug fornuften og vær selvstændig!