Billige biler – sådan finder du en billig bil

De danske bilafgifter gør, at den danske bilpark er blandt de ældste i Europa. Der er mange penge at
spare ved at købe en billig brugt bil – men hvordan kan man være sikker på at man ikke køber katten i sækken.

Det er sejlivet myte, at når en bil har kørt fx 150.000 km så kan det ikke længere betale sig at reparere på den. En moderne bil kan køre mange kilometer, men ved du egentlig hvor mange kilometer at bilen kan køre før den begynder at fejle og bliver for dyr at reparere.

Sparet-er-tjent.dk giver dig her en vejledning til, hvordan du finder den helt rigtige billige bil på fx BilBasen, DBA eller GulGratis. Det gode ved de billige biler er, at det typisk er biler uden udbetaling, men du kan naturligvis købe både for billigt, gammelt eller med for mange kilometer under hjelmen.

GoMore er den mest populære delebilstjeneste i Danmark. Du tjener penge på at udleje din bil, og det er god økonomi, når du den alligevel står stille.

Så længe holder bilen

Det tyske motorblad “Auto, Motor und Sport” har undersøgt hvor længe biler er designet til at holde, deres forventede levetid er typisk 14 år og et kilometertal på 250.000 km. Det vil måske overraske nogen, at deres bil er lavet til at køre næsten 6 gange rundt om jorden, men det er klart at der er store forskelle mellem de forskellige bilmærker.

De billige mærker og mikro bilerne holder sjældent ligeså længe som de dyrere varianter. Man kan populært sige, at man naturligvis får hvad man betaler for. Så hvor længe holder en micro bil som fx VW UP eller Aygo, formodentlig omkring 150.000 km – 180.000 km. De de største forskelle skal formodentlig findes i kørestilen, da bilerne er designet med billigere komponenter, hvor en hårdhændet behandling hurtigere slider bilen ned.

De dyrere premium mærker som Mercedes, BMW, Volvo og Honda vil typisk have en levetid der er større end 250.000 km. En frikørt Mercedes taxa vil jo typisk kunne køre 400-500.000 km, men det er sjældent at man ikke skifter nogle af de tunge komponenter undervejs. Det er ikke uhørt, at man hører om luksusbiler hvor  man har skiftet motoren efter 250.000 km, simpelthen fordi bilens værdi kan retfærdiggøre en sådan udgift.

I grafikken herunder kan du se hvor længe de forskellige dele på bilen holder. Det er de tunge dele som fx motor og gearkasse der er designet til at kunne holde til 250.000 km.

Når du skal købe en brugt bil, så skal du huske på at illustrationen herunder kun er strengt vejledende, da det kræver løbende service og især olieskift.

(Tryk på billedet for at se stor version)

Det er nok også tvivlsomt om startmotoren holder 250.000 km, hvis du køber en moderne bil med start-stop teknologi. Iflg. undersøgelser så skal man forvente at de mange gentagne tænd-og-sluk slider betragteligt på bilens tænding, startmotor og generator.

Biler med turbo er en særlig problematik. Det tyske blad anbefaler, at man lader turbo motorer stå i tomgang 1-2 minuter, hvis man har kørt bilen lidt frisk. Det er en god ide at lade bilen komme ned i omdrejninger, da en moderne turbo hurtig kommer op i 50-60.000 omdrejninger i mintutet.
Tidligere var det kun sportsvogne der havde turbo, men i dag har de fleste diesel biler en turbo. Også de små downsized benzin motorer har en turbo, fx Mondeo EcoBoost motorerne.

De billigste brugte biler finder du i Silkeborg, der er simpelthen størst konkurrence. Så gå ind på www.bilbyen-silkeborg.dk/ – og se en oversigt over de forskellige forhandlere.