Kundekort skidt

Kundekort og loyalitetsprogrammer kan spare tid og penge – det er bare en god ide at vide at der intet der er gratis.

Nogle loyalitetsprogrammer er knyttet til kreditkort, mens andre ikke er, COOP er et godt eksempel på en kæde der har medlemskort til sine medlemmer.

Medlemskaber kan være begrænset af vilkår og ændrer sig uden forudgående varsel, og det kan pludselig blive vanskeligt at indløse dine bonus point eller rabatter.

Loyalitetsprogrammer er designet til at opmuntre kunderne til at købe mere ved at tilbyde rabatter, belønninger og fordele. Til gengæld får virksomhederne og kreditkortudstedere et indblik i kundernes indkøbsvaner. Disse kundeprogrammer kan hjælpe kunderne med at spare flere penge og ekstra fordele, fx skilter COOP ofte med to priser, medlemmer og ikke-medlemmer.

COOP kunderne er ikke ejerne
COOP og det gamle FDB, har længe kørt en kampagne hvor man antyder at det er dets medlemmer der ejere butikkerne. Det er naturligvis noget vrøvl, da COOP er ejet af en række selvstændige købmænd. Men for den almindelige danske forbruger kan det ligne, at man har indflydelse, når man indkaldelse til årlige årsforsamlinger.

Men det er blot et skuespil for at skabe større loyalitet – intet andet.

Det gode ved kundekort

Loyalitetsprogrammer kan hjælpe dig med at spare penge i det lange løb. Du kan få ekstra fordee, hvis du er et loyalitet medlem. Et godt eksempel er Nordeas MasterCard, hvor Guld medlemmer automatisk får gratis rejseforsikring.
Du får ekstra billige priser.

Det dårlige ved kundekort

Intet er som sagt gratis, og din loyalitet mod en given detailkæde kan hurtig blive en dyr fornøjelse,
Du får ikke tjekket hvorvidt du kunne købe en given vare billigere andetsteds.
Dine indkøb bliver overvåget, og butikkerne sender dig ofte også “særlige” tilbud som er tilpassede til netop dine indkøbsmønstre. De særlige tilpassede tilbud kan være problematiske, da du måske bliver fristet til at købe varer, som du egentlig ikke havde behov for.

Kundekort og kundeklubber gør priserne på det danske marked uoverskuelige, du kan ikke regne med at du får den laveste pris. Nogle butikker har sågar forskellige niveauer af medlemskaber, guld, sølv og bronze. Men er det retfærdigt at du havner i en given kategori.

Drop kundekortet, du bliver overvåget og du kan ofte få varerne billigere andre steder.